Jejak Peninggalan Kolonial Belanda di Bekri Sebagai Sumber Belajar IPS

  • Nabita Deassy Sabilla IAIN METRO
  • Karsiwan Karsiwan Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung
Keywords: Jejak Peninggalan, Kolonial Belanda, Bekri

Abstract

 

Bekri subdistrict is one of the sub-districts in Central Lampung where the area was operated by a Dutch contoleur during the colonial period and in his duties he was assisted by an indigenous demang. The aim of this research is to describe the remains of the Dutch colonial period in Bekri. And to become an insight into history, science as a source of local history to remind and protect the cultural heritage found in Bekri and must be maintained consciously because it is in the interests of the current generation. Such as buildings, structures, sites and cultural heritage areas within them. Namely PT Perkebunan Nusantara VII palm oil. and train stations. The method used in this research is a qualitative research method with a type of social survey research which is based on human observations, both in research using interview sheets and observation sheets. Data collection techniques in this research used interview, observation and documentation techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anis madhan, Ramazan, dkk, (2023). Identifikasi bangunan bangunan peninggalan Sejarah masa colonial Belanda di pesisir timur aceh: 7(2), 86-106.

Bella mira, sukardi, & sholeh kabib,(2020). Nilai nilai Sejarah dan budaya bangunan masa kolonial di komplek pertamina plaju Palembang sebagai sumber pembelajaran Sejarah, 4(1), 34-47.

Dafrina, A., Muhammad, M., Andriani, D., & Fitri, R. (2022). Identifikasi Bangunan Kolonial pada Hunian di Kecamatan Banda Sakti Kota Lhokseumawe sebagai Aset Heritage. Jurnal Serambi Engineering, 7(2), 3163-3172. https://doi.org/10.32672/jse.v7i2.4209.

Hartati umi, sumiyatun, & prasetyo bangun ardhi, (2020). Cagar budaya sebagai sumber Sejarah lokal: jurnal diakronika, 20(2).

Kartodirdjo, Sartono. (2005). Pendekatan Ilmu Sosial DalamMetodologi Sejarah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Mansyur syahruddin, (2014). Jejak voc kolonial Belanda di pulau buru (abad 17-20 m): jurnal penelitian dan pengembangan arkeologi, 32(1).

Prasetyo bangun ardhi, & sumiyatun, (2022). Inventarisasi potensi cagar budaya peninggalan masa penjajahan Belanda sebagai sumber Sejarah local di kecamatan bekri kabupaten lampung Tengah tahun 2019: jurnal swarnadwipa, 6(2).

Prasetyo, O., & Kumalasari, D. (2021). Nilai-Nilai Tradisi Peusijuek Sebagai Pembelajaran Sejarah Berbasis Kearifan Lokal: Indonesia. Mudra Jurnal Seni Budaya, 36(3), 359365. https://doi.org/10.31091/mudra.v36i3.1387.

Sjamsuddin, Helius. 2012. Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, R&D, dan Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sulaiman hasti, dkk, (2018). Menelusuri jejak Sejarah peninggalan portugis di kampung numba: jurnal historia, 6(2) 237-250.

Suwarni, & firmansyah haris, (2019). Analisis wisata di kota kolonial Pontianak: jurnal of history,1(1).

Zakaria (wawancara), petugas / karyawan stasiun KA rengas, kecamatan bekri.

Haqiqi (wawancara), petugas/ karyawan stasiun KA kecamatan bekri.

Published
2024-12-16
How to Cite
Sabilla, N., & Karsiwan, K. (2024). Jejak Peninggalan Kolonial Belanda di Bekri Sebagai Sumber Belajar IPS. Mentari : Journal of Islamic Primary School, 2(4), 329-336. Retrieved from https://ejournal.staimnglawak.ac.id/index.php/ment/article/view/1623
Section
Articles