Educational Leadership Sebagai Kekuatan Utama Dalam Menarik Animo Masyarakat Terhadap Pendidikan Islam
Abstract
Islamic educational institutions face intense competition in attracting public interest, requiring strong leadership to maintain their sustainability. Educational leadership serves as the primary force in shaping institutional identity, developing strategic policies, and fostering trust among stakeholders. This study explores the role of educational leadership as a key driver in increasing public enthusiasm for Islamic education. Using a library research method with a critical literature analysis approach, this study examines how leadership styles, decision-making processes, and institutional vision influence community perceptions. The findings indicate that effective educational leadership not only enhances institutional credibility but also plays a crucial role in implementing adaptive management strategies. Leaders with strong vision and transformational capabilities can foster innovation, strengthen institutional networks, and improve service quality. This study highlights the importance of leadership models that integrate Islamic values with modern management approaches, ensuring that Islamic education remains relevant and competitive in contemporary society. Strengthening leadership capacity is essential for sustaining institutional growth and expanding the reach of Islamic education.
References
Afendi, H Achmad Ruslan, dan M Khojir. Pendidikan Islam Abad 21 (Inovasi Dan Implementasinya). Bening Media Publishing, 2024.
Aisyah, Ia Siti, dan Komarudin Komarudin. “Implementation of E-Learning Based Learning at Islamic University of Nusantara (UNINUS).” Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan 4, no. 1 (2025): 72–89.
Alamsyah, Nurazizah, Rahmat Hidayat, Sismawati Sismawati, Jamrizal Jamrizal, dan Samsu Samsu. “Paradigma Simbiosis Nilai dan Eudaimonia Kepuasan Kerja dalam Transformasi Perilaku Organisasi Pendidikan Islam di Institut Agama Islam Hidayatullah Batam.” Moral: Jurnal kajian Pendidikan Islam 2, no. 1 (2025): 73–92.
Andini, Sekar Asti, dan Taufik Mutharom. “Perbandingan Kebijakan Kurikulum pada Sistem Pendidikan di Negara Indonesia dan Negara Jepang.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 2, no. 02 (2023): 301–12.
Andriyan, Ade, dan Nono Hery Yoenanto. “Optimalisasi Penerapan Dan Pengelolaan Manajemen Berbasis Sekolah: Literatur Review.” Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan 10, no. 1 (2022): 14–27.
Annisyaroh, Sulaiha. “Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Islam Perspektif Qur’an Hadits.” Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 01 (2022): 111–24.
Annur, Saipul, Ardi Pratama, Icha Aulia R Sormin, dan Saprullah Saprullah. “Problematika Kepemimpinan Pendidikan.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 8, no. 1 (2025): 187–94.
Asrulla, Asrulla, Tuti Indriyani, dan Firdaus Jeka. “Tantangan Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan di Era Society 5.0.” Jurnal Genta Mulia 15, no. 1 (2024): 161–78.
Bahri, Saepul, dan Muhajir Muhajir. “Peran Mathla’ul Anwar Membendung Kapitalisme Pendidikan.” Ar-Risalah Media Keislaman Pendidikan dan Hukum Islam 21, no. 2 (2023): 296–312.
Carnawi, Carnawi, Iwan Hermawan, dan Fatimah Az Zahro. “Konsep Membangun Branding Image untuk Meningkatkan Kepercayaan terhadap Lembaga Pendidikan Islam.” ASCENT: Al-Bahjah Journal of Islamic Education Management 2, no. 1 (2024): 12–26.
Elmanisar, Velnika, Batina Yulia Utami, Nurhizrah Gistituati, dan Anisah Anisah. “Implementasi Kepemimpinan Adaptif Kepala Sekolah Untuk Keberhasilan di Era Disrupsi.” Journal of Education Research 5, no. 2 (2024): 2239–46.
Fadhilah, Farras, Saila Rahma Annisa Nasution, dan Eka Satya. “Garapan Administrasi Dan Manajemen Pesantren: Menuju Pendidikan Islam Yang Berkualitas.” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 9, no. 2 (2024): 278–93.
Fadil, Khaidir, Amran Amran, dan Noor Isna Alfaien. “Peningkatan Kualitas Pendidikan Dasar Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Mewujudkan Suistanable Developments Goal’s.” Attadib: Journal of Elementary Education 7, no. 2 (2023).
Fahri, Agung, Bayo Hadomuan Tanjung, Fitri Angguan, dan Nirva Diana. “Tipe dan Gaya Kepemimpinan dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Attractive: Innovative Education Journal 6, no. 3 (2024): 387–98.
Fawaz, Ahmad Hadiq Syifa Al. “Tantangan Kontemporer Dalam Mengembangkan Inovasi Karakter Kepemimpinan Pendidikan Islam: Menjawab Tren Global Dengan Solusi Adaptif.” In Proceedings of International Conference on Educational Management, 2:67–86, 2024.
Gera, Irega Gelly, Nur Innayah Ganjarjati, dan Dwi Purbaningrum. “Kepemimpinan Pelayanan Robert K. Greenleaf sebagai Model Manajemen Pendidikan yang Efektif dan Humanis.” Indonesian Research Journal on Education 4, no. 3 (2024): 1465–72.
Gibran, Zevas Alif, Miftakhul Ilmi Suwignya Putra, dan Nur Ulwiyah. “Perkembangan Konsep Kepemimpinan Transformasional Dalam Pendidikan Islam: Tinjauan Literatur.” Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 3, no. 1 (2025): 867–75.
Haq, Fakhri Iqomul. “Konsep Peradaban Dalam Tafsir Fî Zhilâl Al-Qur’ân.” Institut PTIQ Jakarta, 2023.
Hartati, Suci. “Evaluasi Kinerja Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Nenerapkan Konsep Manajemen Mutu, Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Jurnal pendidikan dan konseling (jpdk) 4, no. 6 (2022): 13422–33.
Hayani, Ratu Amalia, Syafri Yanto, Azwar Rahmat, Agung Cucu Purnawirawan, dan Aslan Aslan. “Efektivitas Kepemimpinan Dalam Manajemen Pendidikan Islam.” Jurnal Ilmiah Edukatif 10, no. 2 (2024): 136–48.
Helandri, Joni, dan Supriadi Supriadi. “Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern: Tinjauan Terhadap Praktik Dan Tantangan.” TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam 7, no. 1 (2024): 93–116.
Hidayat, Muslih, Irja Putra Pratama, dan Zaki Faddad Syarif Zain. “Relevansi Pemikiran Fazlur Rahman terhadap Reformasi Pendidikan Islam di Indonesia.” Istinbath 16, no. 2 (2024): 78–91.
Imaduddin, Imaduddin. “Pengembangan Budaya Integritas Melalui Pendekatan Sufistik Pada Perguruan Tinggi Berbasis Pesantren.” Nidhomiyyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 1 (2024): 66–81.
Iqbal, Lalu Muhammad, dan Asbullah Muslim. “Pembaharuan Pendidikan di Dunia Islam: Geneologi Kemunduran Pendidikan Islam dan Tantangannya vis a vis Modernitas.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 9, no. 3 (2024): 2348–59.
Irwanto, Irwanto, Susrianingsih Susrianingsih, Habibi Habibi, dan Ardat Ardat. “Manajemen Lembaga Pendidikan Islam di Madrasah: Analisis Tentang Model dan Implementasinya.” Fitrah: Journal of Islamic Education 4, no. 1 (2023): 162–74. https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i1.396.
Karmiza, Ebing, A Ma, dan S Ud. Ibu dalam Perspektif Islam: Doa, Keberkahan dan Keramatnya Terhadap Kesuksesan Anak. Feniks Muda Sejahtera, 2025.
Kurdi, Musyarrafah Sulaiman. “Urgensitas Pendidikan Islam Bagi Identitas Budaya (Analisis Kritis Posisi Efektif Pendidikan Sebagai Pilar Evolusi Nilai, Norma, Dan Kesadaran Beragama Bagi Generasi Muda Muslim).” Indonesian Journal of Religion Center 1, no. 3 (2023): 169–89.
Kusumaningrum, Hesti, Alif Rahman Hakim, Ahmad Rizky Nur Rajab, dan Rayyana Fithras Kiram. “Implementasi Model Manajemen Strategik Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan.” GEMILANG: Jurnal Manajemen dan Akuntansi 4, no. 3 (2024): 115–27.
Mahlani, Abustani Ilyas, Nashiruddin Pilo, dan Hasibuddin Mahmud. “Perspektif Pendidikan Islam Tentang Manajemen Perubahan Untuk Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam.” Journal of Management Science ( JMAS ) 3, no. 2 (2022): 200–226.
Makmun, Sukron. “Kepemimpinan Pengasuh Dalam Mewujudkan Santri Yang Berdaya Saing Di Pondok Pesantren Fathul Ulum Diwek Jombang.” Al-Abshor: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (2025): 330–58.
Mof, Yahya, Ahmad Salabi, Afifah Linda Sari, dan M Daud Yahya. “Peningkatan Mutu Pendidikan (Upaya Mengurangi Disparitas Mutu Pendidikan di Kota Banjarmasin).” Aswaja Pressindo, 2020.
Murobbi, Muhammad Najib, dan Layla Mardliyah. “Analisis Kepemimpinan Nyai dalam Manajemen Pondok Pesantren:(Studi Kasus Pondok Pesantren Uzlifatil Jannah Kota Tangerang).” Jurnal Penelitian Agama 25, no. 2 (2024): 291–305.
Nasir, Moh, Ady Alfan Mahmudinata, Miftah Ulya, dan Fauzan Akmal Firdaus. “Strategi Pemberdayaan Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Manajemen Pendidikan.” Journal of International Multidisciplinary Research 1, no. 2 (2023).
Nufus, Elok Aulia Bilawatin, Yatim Riyanto, dan Sri Setyowati. “Strategi Dan Pendekatan Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan.” Jurnal Administrasi Pendidikan Islam 6, no. 2 (2024): 183–200.
Nurhasanah, Fiqri, Ibnudin Ibnudin, dan Ahmad Syathori. “Konsep Pendidikan Menurut Buya Hamka Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Kontemporer.” Journal Islamic Pedagogia 3, no. 2 (2023): 176–95.
Nurindah, Nurindah. “Fungsi Pemimpin Dalam Kepemimpinan Pendidikan Agama Islam di UPTD SDN 014668 Air Genting.” Imamah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 1 (2024): 72–77.
Priyono, Adi. “Model Kemitraan Badan Narkotika Nasional (Bnn) Dengan Ormas Islam Dalam Pencegahan, Pemberdayaan Masyarakat, Dan Rehabilitasi Penyalahgunaan Narkoba Di Indonesia.” Sekolah Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, n.d.
Putri, Silviana, dan Mulyawan Safwandy Nugraha. “Etika Guru dalam Pengajaran di Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Bandung).” Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin 5, no. 1 (2025): 127–47.
Ridwan, Mohammad, dan Yanto Maulana Restu. “Dinamika Pendidikan Islam: Antara Kearifan Tradisi, Perubahan Transisi, Dan Transformasi Modernisasi.” Hasbuna: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2023): 337–50.
Romandoni, Ilham Yahya, dan Nur Efendi. “Transformasi Kepemimpinan Pendidikan Islam: Tantangan Dan Peluang Di Era Digital.” Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 12, no. 2 (2024): 194–209.
Rosita, Irma. “Gaya Kepemimpinan, Komunikasi, Dan Pengambilan Keputusan Dalam Meningkatkan Efektivitas Manajemen Pada Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal Tarbiyah Almuslim 2, no. 2 (2024): 137–51.
Salsabila, Naila Rahmah, Fisman Bedi, dan Tin Amalia Fitri. “Inovasi Manajemen Humas Untuk Meningkatkan Daya Saing Lembaga Pendidikan.” Indonesian Journal of Islamic Educational Management 7, no. 2 (n.d.): 107–12.
Sholichah, Aas Siti, Solihin Solihin, Baeti Rahman, Wildan Awi, dan Ade Muqit. “Penguatan Profesionalisme Guru dalam Mengembangkan Literasi Digital Kegamaan (Studi di SMP Islamic School al-Bayan Jakarta).” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 11, no. 01 (2022): 433–54.
Sirojudin, Ayi M, Aditya Permana Sidik, dan Baiduri Wulandari. “Kepemimpinan Transformasional Lembaga Pendidikan Islam; Tantangan dan Kekuatan di Era Artificial Intellegence.” In Gunung Djati Conference Series, 45:60–68, 2024.
Sofni, Aisyah. “Pembatasan Kekuasaan Pemerintah dalam Hukum Administrasi Negara: Perspektif Hukum Umum dan Hukum Islam.” Journal of Law and Legal System 1, no. 1 (2025): 1–7.
Sujianto, Agus Eko, Mashudi Mashudi, dan Aliya Khansa. “Environmental Factors in Affecting Student Entrepreneurship Decision.” Ekuilibrium: Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi 19, no. 1 (2024): 59–72.
Sujianto, Agus Eko, dan Dwi Orbaningsih. “Indeks Pendidikan dan Indeks Daya Saing Bangsa: Studi pada 14 Negara Anggota OKI di ASIA.” Jurnal Ekobistek 13, no. 4 (2024): 197–204.
Sujianto, Agus Eko, S Sukarji, dan Z Zuhri. “Focus Group Discussion on Finance Literacy of Village-Owned Enterprises.” Saudi Journal of Economics and Finance 7, no. 04 (2023): 204–8.
Sulistyorini. Manajemen Hubungan Lembaga Pendidikan Islam dengan Masyarakat di Madrasah Tsanawiyah Unggulan. Garudhawaca, 2024.
Sunyoto, Danang. Teori-Teori Kepemimpinan: Bidang Psikologi, Manajemen, dan Organisasi. Eureka Media Aksara, 2023.
Suprayitno, Muhammad Aji, dan Agoes Moh Moefad. “Peran Pendidikan Islam Terintegrasi dalam Pembentukan Karakter dan Keterampilan Sosial Generasi Muda Muslim di Era Globalisasi.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 7, no. 2 (2024): 1763–70.
Sutanto, Sutanto. “Transformasi Pendidikan di Sekolah Dasar: Peran Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di Indonesia.” Jurnal Guru Sekolah Dasar 1, no. 1 (2024): 69–76.
Winarsih, Sri. “Kepemimpinan dalam Administrasi Pendidikan.” Jurnal Kependidikan 10, no. 1 (2022): 111–28.
Yunus, Mohammad. “The Role of Government Institutions and Society in Improving the Quality of Education.” El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 10, no. 2 (2024): 136–43.