Implementasi Strategi Pendidikan Islam Moderat dalam Organisasi Kepemudaan Berbasis Nahdlatul Ulama
Abstract
Islamic moderate education serves as a crucial approach in fostering an inclusive and tolerant society. PAC IPNU-IPPNU Trucuk, located in Bojonegoro, East Java, as a youth organization rooted in Nahdlatul Ulama, plays a strategic role in implementing the values of religious moderation. This study aims to analyze the strategies employed by PAC IPNU-IPPNU Trucuk in strengthening moderate Islamic education and its impact on the local community. The research utilizes a qualitative method with descriptive analytical approach, involving interviews, observations, and document analysis. The findings reveal that the organization implements multiple strategies such as formal and informal education programs, training sessions, collaboration with educational institutions, and social media campaigns. These efforts have significantly influenced both organizational members and the broader community, promoting tolerance, inclusivity, and social harmony. The sustainability of these initiatives requires continued support from various stakeholders including governmental and educational institutions.
References
Azra, A. (2000). Islam substantif: Menggagas paradigma baru berkeislaman. Bandung: Mizan.
Effendi, Z. (2019). Tindak pidana pencemaran nama baik dalam pemberitaan media massa elektronik (online) dan penegakan hukumnya (Disertasi). Universitas Islam Indonesia.
Heriyudanta, M. (2023). Internalisasi nilai-nilai Islam moderat dalam proses pendidikan Islam di Indonesia. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 120–135. https://doi.org/10.21154/maalim.v4i2.7250
Hoddin, M. S., Wahidmurni, W., Basri, B., & Barizi, A. (2023). Implementasi moderasi beragama dalam pembelajaran PAI dan budi pekerti di SMA Muhammadiyah 1 Sumenep. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 1–18. https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.7269
Hutomo, F. S. (2020). Pertanggungjawaban pidana pencemaran nama baik melalui media sosial (Disertasi). Universitas Airlangga.
Kajian Islam Moderat di Pesantren dan Sekolah. (2024). Laporan internal PAC IPNU-IPPNU Trucuk.
Kegiatan Pemberdayaan Pemuda oleh PAC IPNU-IPPNU Trucuk. (2024). Laporan kegiatan organisasi.
Laporan Program Kerja PAC IPNU-IPPNU Trucuk Tahun 2023–2024. (2024). Bojonegoro: PAC IPNU-IPPNU Trucuk.
Maarif, M. (2024). Kebijakan hukum pidana dalam upaya menanggulangi tindak pidana penghinaan (Disertasi). Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Mukhibat, M., Nurhidayati, A. N., & Hidayah, N. (2023). Pendidikan moderasi beragama di Indonesia (wacana dan kebijakan). Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.21154/sajiem.v4i1.133
Nuruzzaman, A. (2018). Moderasi beragama dalam perspektif Nahdlatul Ulama. Jurnal Studi Al-Qur’an, 14(1), 45–55.
Observasi Kegiatan Pendidikan Islam Moderat, PAC IPNU-IPPNU Trucuk. (2024, 20 Agustus). Catatan lapangan.
PP IPPNU. (2020). Model pendidikan Islam moderat. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Program Edukasi Masyarakat tentang Moderasi Islam. (2024). Dokumentasi kegiatan PAC IPNU-IPPNU Trucuk.
Rochman, A. (2021). Strategi pengurus organisasi PAC IPNU-IPPNU dalam pengembangan budaya Islam. Purwokerto: IAIN Purwokerto.
Samsul, M. (2022). Tanamkan moderasi beragama dan toleransi dalam masyarakat, IPNU-IPPNU Kabupaten Klaten gelar seminar. NU Online Jateng. https://jateng.nu.or.id
Setyowati, A., & Kencono, P. S. (2024). Kebebasan pers dalam penyampaian berita menurut Undang Undang Nomor 40 Tahun 1999 tentang Pers. Indonesian Journal of Law and Justice, 2(1), 18–30. https://doi.org/10.47134/ijlj.v2i1.3047
Situmorang, L. C. D., Aulia, M., Amalia, H., & Audi, G. (2025). Tindak pidana pencemaran nama baik melalui dunia maya. Lex Privatum, 15(4).
Sumsel, O. (2022). Pelaksanaan penyelidikan terhadap tindak pidana pencemaran nama baik yang dilakukan oleh pers. Skripsi. Universitas Sriwijaya.
Sutrisnawati, M. S., & Pangestuti, R. (2024). Pesantren sebagai media moderasi beragama di Indonesia. Jurnal Penelitian Agama, 25(1), 89–103. https://doi.org/10.24090/jpa.v25i1.2024.pp89-103
Wawancara dengan Pengurus PAC IPNU-IPPNU Trucuk. (2024, 15 Juli). Bojonegoro, Jawa Timur.
