Analisis Internal dan Eksternal serta Pengembangan Produk Baru: Konsep Produk, Pemasaran, dan Pendekatan Terintegrasi

  • Ujang Nurjaman UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Ende Widiyana UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Ahmad Saeful Hidayat UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Abdul Hafid UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
Keywords: Pengembangan produk baru, Inovasi, Strategi bisnis

Abstract

This study focuses on the internal and external analysis and the concept of new product development for a business. The main objective is to identify internal strengths and weaknesses, external opportunities and threats, and create a competitive new product strategy. Internal analysis evaluates the company's resources and capabilities, while external analysis examines market conditions, competition, and trends. SWOT and PESTEL frameworks are utilized for comprehensive assessment. Based on these analyses, the study proposes several new product ideas aimed at meeting market demands and improving competitiveness. The development process includes identifying market needs, generating and testing product concepts, and launching and evaluating the product. The findings highlight the importance of integrating internal and external factors and emphasizing customer-centric approaches to ensure successful product innovation.

References

Alma, Buchar. Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta, 2002.
Asriany, Romulda Ayu. "Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Divisi Costumer Sales Head Bank Mega Kota Bandung". Univeristas Komputer Indonesia. 2021.
Bakhri, Syaeful, and Latip Purnama. "Tinjauan Etika Bisnis Islam Dalam Strategi Pemasaran Home Industri Tahu Sari Rasa", Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah, 3.2 (2018), 284–99
Bharmawan, Agus Surya, and Naufal Hanif. "Manajemen Pemasaran Jasa: Strategi, Mengukur Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan". Scopindo Media Pustaka. 2022
Firmansyah, M Anang. Manajemen Pemasaran. UMSurabaya Publishing, 2023.
Fitriahningsih, Andi Siti Chadijah. "Pengaruh Brand Ambassador Terhadap Minat Beli Dengan Citra Merek Sebagai Variabel Intervening. Studi Kasus Pada Pengguna Aplikasi Shopee Di Kota Makassar". Universitas Hasanuddin, 2020.
Hamzah, Radja Erland, and Reza Rahmat Azhari. "Konsep Integrated Marketing Communication Dalam Meningkatkan Brand Image Hotel Grand Sahid Jaya Jakarta", Jurnal Pustaka Komunikasi, 2.2 (2019), 181–93
Harjanto, Rudy. Prinsip-Prinsip Periklanan. Jakarta: Penerbit Dewan Perguruan, 2009
Haryanto, M M, and D R Rudy. Manajemen Pemasaran Bank Syariah (Teori Dan Praktik). Duta Media Publishing, 2020
HM Nasrun Nazaruddin, N A Z. "Analisis Strategi Pemasaran Dan Pelayanan Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Daya Saing Biro Perjalanan Haji Dan Umroh Prospektif Ekonomi Syari’ah (Studi Pada PT. Makkah Multazam Safir Dan Al Madinah)". UIN Raden Intan Lampung, 2020
Kotler, Philip dan Armstrong, Gary. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga, 2008.
Kotler, Philip dan Keller, Kevin. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Prenhallindo, 2008.
Qomariah, Nurul. Marketing Adactive Strategy. Jember. Cahaya Ilmu. 2016
Saleh, H Muhammad Yusuf, and S E Miah Said. Konsep Dan Strategi Pemasaran: Marketing Concepts and Strategies. Sah Media, 2019, I
Simamora, Henry. Manajemen Pemasaran Internasional (Jakarta: Salemba Empat, 2000)
Siswanto, Tito. ‘Optimalisasi Sosial Media Sebagai Media Pemasaran Usaha Kecil Menengah’, Liquidity: Jurnal Riset Akuntansi Dan Manajemen, 2.1 (2013), 80–86
Stanton, William J. Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga. 1996
Susanto, TEDI. "Analisis Strategi Pemasaran Syariah Di BPRS Mitra Harmoni Semarang". Eprint. Walisongo. ac. id, 2015.
Tjiptono, Fandy. Strategi Pemasaran. Yogyakarta: ANDI, 2008.
Published
2024-09-27
How to Cite
Nurjaman, U., Widiyana, E., Hidayat, A., & Hafid, A. (2024). Analisis Internal dan Eksternal serta Pengembangan Produk Baru: Konsep Produk, Pemasaran, dan Pendekatan Terintegrasi. JURNAL LENTERA : Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 23(3), 320-335. https://doi.org/10.29138/lentera.v23i3.1558