Modernisasi Islam di Indonesia Perspektif Nurcholis Madjid Dalam Mengatasi Tantangan Kontemporer
Abstract
This study examines the concept of Islamic modernization through the perspective of Nurcholish Madjid and its role in addressing contemporary challenges. The primary objective is to explore Nurcholish Madjid’s conceptualization of Islamic modernization, focusing on his call for reform that involves a critical departure from traditional values and the adoption of future-oriented principles. To achieve this, a library research method was employed, analyzing both primary texts by Nurcholish Madjid and secondary sources that discuss his contributions to Islamic thought. The findings reveal that, according to Nurcholish Madjid, modernization in Islam requires a dual approach: breaking away from entrenched traditional values that no longer serve as effective benchmarks, and embracing innovative values that address the dynamic realities of the modern era. This research underscores the relevance of his thought in inspiring a renewed understanding of Islam that is capable of responding to current social and cultural challenges. The study concludes that Nurcholish Madjid’s ideas offer a viable framework for reinterpreting Islamic teachings in a way that both preserves the core essence of the faith and promotes progress in the contemporary world
References
Andhani, & Nur’aeni. (2019). Peningkatan pemahaman konsep operasi hitung pengurangan bilangan bulat melalui alat peraga papan garis bilangan. All Rights Reserved, 6(1), 1–8. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Astutik, S. (2022). Peningkatan kemampuan numerasi melalui problem based learning (PBL) pada siswa kelas VI SDN Oro-Oro Ombo 02 Kota Batu. Suparyanto & Rosad, 1(3), 562–582.
Bilda, W. (2016). Pendidikan karakter terencana melalui pembelajaran matematika. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 2(1), 46–53.
Manurung, D. R., Bongguk, H., & Ulung, N. (2023). Pelaksanaan kegiatan literasi dan numerasi bagi peserta didik kelas tinggi sekolah dasar. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 12(2), 82–91. https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/view/1005
Ermawati, D., Fardani, I., Nurunnaja, D., Ni'mah, A. U., & Astuti, D. D. (2023). Analisis kemampuan menyelesaikan masalah matematis pada materi pecahan di kelas IV SD. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 8(1), 161–172. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/th
Ermawati, D., Damayanti, I. P., Mahmud, R., & Wistiana, H. J. (2024). Analisis faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar di kelas IV SD Muhammadiyah Birrul Walidain. International Journal of Cross Knowledge, 2(1), 198–2014.
Ermawati, S. E. (2023). Peningkatan menghitung operasi bilangan bulat dengan metode ekspository berbantuan media garis bilangan. Didaktikum, 17(2), 1–6. http://i-rpp.com/index.php/didaktikum/article/view/496
Faznur, L. S., Khaerunnisa, L., & Rohim, A. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika materi bilangan bulat dalam pembelajaran daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–7. https://ejournal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/8812/5164
Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis model-model pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27.
Meutia, O. (2017). Meningkatkan kemampuan berhitung penjumlahan bilangan bulat menggunakan media mistar hitung pada siswa kelas IV SD Negeri 148/IV [Skripsi, Universitas Jambi]. Repository Universitas Jambi. https://repository.unja.ac.id/2132/
Nifa, M. (2023). Penggunaan media garis bilangan dalam meningkatkan kemampuan menghitung bilangan bulat pada siswa kelas VI di SDN Samatan. TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 72–78.
Nurfebrianti, I. P., Ermawati, D., & Setiawan, D. (2022). Analisis sikap kedisiplinan belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(September), 3353–3357.
Prasetya, F., & Fahrozy, N. (2023). Keterkaitan membaca pemahaman dan memahami soal cerita matematika di sekolah dasar. [Nama Jurnal Tidak Diketahui, 6](2), 430–441.
Sidik, G. S., & Wakih, A. A. (2019). Pada operasi hitung bilangan bulat. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 461–470.
Susanti, Y. (2020). Pembelajaran matematika dengan menggunakan media berhitung di sekolah dasar dalam meningkatkan pemahaman siswa. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 2(3), 435–448. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Syarifah, M., Suryadi, D., & Prabawanto, S. (2023). Attadib: Journal of elementary education. Web Jurnal, 7(1). Retrieved from https://www.jurnalfai-uikabogor.org/index.php/attadib
Tyas, R. (2017). Kesulitan penerapan problem based learning dalam pembelajaran matematika. Tecnoscienza, 2(1), 43–52.
Ulum, M. B. (2023). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematika siswa berbasis media YouTube pada materi operasi bilangan bulat [Manuscript submitted for publication].
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Yandhari, I. A. V., Alamsyah, T. P., & Halimatusadiah, D. (2019). Penerapan strategi pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas IV. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(2), 146–152.