Artikel Perbandingan Kurikulum Pendidikan Indonesia dengan Negara Malaysia, Singapura, Korea Selatan, Jepang dan Finlandia
Abstract
Each country has its own national education system, which is adapted to the national philosophical background, policies and strategies, which are also influenced by the state structure adopted and the goals to be achieved within the framework of the nation and state. One effort to improve the quality of a country's education is with a curriculum policy. Therefore, this article aims to analyze education curriculum policies in Indonesia in terms of comparison with five countries, namely Malaysia, Singapore, South Korea, Japan and Finland. The method used is literature review. From the results of data analysis, it was found that curriculum policy in Indonesia is still far behind those of the five countries, so there is a need for changes in the curriculum regulations established by the Indonesian government. The current curriculum policy still has not achieved the goals of the national education system.
References
Ikuzo, ‘Sistem Kurikulum Pendidikan Di Jepang’, Goikuzo.Com, 2020
Leni, N, ‘Faktor Yang Membuat 7 Negara (Finlandia, Korea Selatan, Hongkong, Jepang, Singapura, Belanda, Kanada) Diakui Memiliki Sistem Pendidikan Terbaik Di Dunia Dalam Kajian Antropologi Dan Matematika’, in Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Lampung: radenintan.ac.id, 2019), pp. 219–229
Nasution, T. ., Khoiri, N. ., Firmani, D. W. ., & Rozi, M. ., ‘Perbedaan Sistem Kurikulum Pendidikan Anggota Asean, Indonesia Dan Singapura’, Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4.3 (2022), 1847–1958
Nurhuda, Hengki, ‘Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan’, Dirasah Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 5.2 (2022), 127–37
Putra, Irdhan Epria Darma, Rusdinal, Dan Gistituati, Nurhizrah, ‘Perbandingan Kurikulum Pendidikan Indonesia Dan Finlandia’, Journal on Education, 6.1 (2023), 7436–48
Putra, Armansyah, ‘Mengkaji & Membandingkan Kurikulum 7 Negara (Malaysia, Singapura, Cina, Korea, Jepang, Amerika Dan Finlandia)’, Osf.Io, 2017
Ridlwan, M&Asya’ri, ‘Kebijakan Pendidikan Sekolah Dasar 3 Negara (Singapur, Jepang, Korea Selatan) Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Sekolah Dasar Indonesia’, Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7.2 (2021), 141–48
Rohyadi, Edi, Dewi, Ratna Sari dan Pertiwi, Gadis Nianti, ‘Analisis Perbandingan Kurikulum Negara Indonesia Dengan Negara Lain’, Jurnal IKA PGSD, 14.2 (2023), 187–94
Setyani., Zuliyana,Fina.,Rofitrasari.,Amelia, Nila, ‘Analisis Sistem Pendidikan Di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur (SIKL) : Perspektif Guru’, Jurnal PGSD, 14.1 (2021), 70–79
Sukiman, Pengembangan Kurikulum Perguruan Tinggi (Bandung: Remaja Rosda Karya, 2015)
Ulinniam, Sarwo Edy, & Sumarta, ‘Analisis Kebijakan Kurikulum Pendidikan Indonesia Dari Masa Ke Masa (Dalam Perspektif Pendidikan Islam Dan Pendidikan Nasional)’, Jurnal Sinau, 9.1 (2023), 127–48
Wahyudin, Dinn, ‘Analisis Kurikulum: Studi Komparatif Pengembangan Kurikulum Di Jepang Dan Indonesia’, Inovasi Kurikulum, 1.1 (2004), 34–48
———, ‘Manajemen Kurikulum Dalam Pendidikan Profesi Guru (Studi Kasus Di Universitas Pendidikan Indonesia)’, Jurnal Kependidikan, 46.2 (2016), 259–70
Wijaya, Ismail Eka, ‘Studi Komparatif Pendidikan Di Kawasan Asia (RRC, Korea Selatan, Jepang )’, Educare Jurnal Pendidikan Dan Budaya, 5.1 (2007), 48–66
Yanda, Sefri, ‘Analisis Kebijakan Pemerintah Tentang Kurikulum Pendidikan: Analisis Pendekatan, Tujuan Dan Fungsi, Serta Implikasinya Pada Pendidikan Islam’, Researchgate.Net, 2023, pp. 11–26
Zakirman, Gusta Wienda&Rahayu, Chichi, ‘Deskripsi Sistem Divisi Jurusan Antara Sekolah Indonesia Dan Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia’, Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 3.6 (2021), 4083–93