Implementasi Pelibatan Masyarakat dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Berdasarkan Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan (IASP) Tahun 2020 (Studi Deskriptif: MA Negeri 2 Kota Bandung)

  • IA Siti Aisyah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Mulyawan Safwandy Nugraha UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
Keywords: Implementation, community engagement, education quality, IASP 2020

Abstract

Abstract

Educational institutions are the birthplace of the nation's intellectual generations, in maintaining educational institutions, of course, meeting the needs and expectations of the community towards education must be considered, thus the implementation of community involvement or school committees is needed. Where the purpose of this study is to find out how the implementation of community involvement or committees can be implemented in reality. The research method in this study uses a descriptive method with a qualitative approach. The results of the findings obtained by researchers on community involvement or school committees have been well implemented in MA Negeri 2 Bandung City by involving the committee in three ways, including in program planning by holding a meeting every year and inviting the committee to attend. Second, the involvement of the committee in the implementation of the program, this involvement can be in the form of attending the activities directly or providing support in the form of facilities, finance or thoughts. Third, involvement in program control or evaluation by providing direction, input, or evaluating funds that have been used in program implementation.

References

Amalia, D. Hapsari, Nurkolis, Soedjono, Pengaruh Kepemimpinan Sekolah dan Pelibatan warga terhadap Implentasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Nalumsari Kabupaten Jepara. Didaktik. 2023.
Arif Rohman, Kebijakan Pendidikan Analisis Dinamika Formulasi dan Implementasi. Yogyakarta: Aswaja Pess, 2012.
Hanim, Harlyansyah. “Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan di SMK Negeri Kota Samarinda”. Attractive: Innovative Education Journal. 2022.
Hartono, B., & Hidayat, A. (2020). Efektivitas Pelaksanaan Metode Implementasi Kebijakan Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 51(3), 203-213. https://doi.org/10.23887/jpp.v51i3.9052
Islam Anwar. Kinerja Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Smp Al-Khairaat Kalumpang Kota Ternate. EDUKASI: Jurnal Pendidikan. 2015.
Megianti, E, Y, Pemberdayaan Komite Sekolah Kajian Konsep dan Implementasinya. Jurnal SAP. 2016.
Nur, Dyah, Ibrahim, Desi. “Pelibatan Komite Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan” Jurnal Administrasi dan Pendidikan. 2018.
Rusdiana, Ahmad, Kebijakan Pendidikan dari Filosofi Keimplementasian. Bandung: CV. Pustaka Setia. 2015.
Sayuti, Ahmad, Peranan Komite dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Mubtadaiin. 2022
Saepudin, Asep. Manajemen Kemitraan Sekolah dengan Masyarakat: Telaah Konsep, Strategi, dan Aplikasi. Bandung: PT. Sarana Panca Karya Nusa. 2009.
Suryadi, Mustafa. Landasan Teknologis sebagai Peningkatan Mutu dalam Pendidikan dan Pembelajaran: Kajian Pustaka. FONDATIA, 2022.
Suryadi, R., & Wibowo, A. (2019). Peran Komite Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 32-45. https://doi.org/10.21009/jmp.v7i1.567
Teguh, Triwiyanto. “Hambatan Implementasi Program Kerja Komite Sekolah untuk Meningkatkan Peran serta Masyarakat”. Jurnal Manajmen dan Supervisi Pendidikan. 2018.
Published
2024-09-27
How to Cite
Aisyah, I., & Nugraha, M. (2024). Implementasi Pelibatan Masyarakat dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Berdasarkan Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan (IASP) Tahun 2020 (Studi Deskriptif: MA Negeri 2 Kota Bandung). JURNAL LENTERA : Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 23(3), 233-245. Retrieved from https://ejournal.staimnglawak.ac.id/index.php/lentera/article/view/1433