Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Magibinpon

  • Diah Fatmasari Universitas Muria Kudus
  • Wieline Dewi Azzahra Universitas Muria Kudus
  • Diana Ermawati Universitas Muria Kudus
Keywords: counting ability, problem based learning, media magibinpon

Abstract

This research aims to improve the numeracy skills of fourth grade students at SD 1 Wergu Wetan using a problem based learning model assisted by a number line in mathematics subject matter of positive and negative integers. The method used in this research is classroom action research. This classroom action research was carried out in cycles I and cycle II using research instruments in the form of tests and evaluation sheets. This research data collection technique uses interviews, documentation and tests. The data analysis techniques used are quantitative and qualitative methods. The research subjects were all 29 grade IV students at SD 1 Wergu Wetan. The results of the research showed that there was an increase in numeracy skills through tests, the percentage of data obtained in cycle I was 41.37%, increasing in cycle II to 79.31% with very good criteria in cycle II. Improving numeracy skills using a problem based learning model assisted by number lines in positive and negative integer material can increase with the fulfillment of success indicators being declared complete.

References

Amir, Almira. 2014. “Pembelajaran Matematika Sd Dengan Menggunakan Media Manipulatif.” Forum Paedagogik VI(1): 78.
Andhani, dan Nur’aeni. 2019. “Peningkatan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Pengurangan Bilangan Bulat Melalui Alat Peraga Papan Garis Bilangan.” All rights reserved 6(1): 1–8. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index.
Astutik, Sri. 2022. “Peningkatan Kemampuan Numerasi Melalui Problem Based Learning ( Pbl) Pada Siswa Kelas Vi Sdn Oro-Oro Ombo 02 Kota Batu.” Suparyanto dan Rosad (2015 1(3): 562–82.
Bilda, Westi. 2016. “Pendidikan Karakter Terencana Melalui Pembelajaran Matematika.” AlphaMath: Journal of Mathematics Education 2(1): 46–53.
Manurung, Dewida Rotua, Bongguk, Haloho, dan Ulung, Napitupulu. 2023. “Pelaksanaan Kegiatan Literasi Dan Numerasi Bagi Peserta Didik Kelas Tinggi Sekolah Dasar.” Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan 12(2): 82–91. https://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/view/1005%0Ahttps://ejournal.stkipbudidaya.ac.id/index.php/jc/article/download/1005/608.
Ermawati, Diana , Fardani, I., Nurunnaja, D., Ni'mah,A. U., dan Astuti, D.D 2023. “Analisis Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematis Pada Materi Pecahan Di Kelas IV SD.” Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 8(1), 161-172. http://jurnal.unma.ac.id/index.php/th.
Ermawati, Diana, Damayanti, Intan Putri, Mahmud, Risqon, dan Wistiana, Heradini Jelli. 2024. “Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Di Kelas Iv SD Muhammadiyah Birrul Walidain.” nternational Journal of Cross Knowledge 2(1): 198–2014.
Ermawati, Sri Eti. 2023. “Peningkatan Menghitung Operasi Bilangan Bulat Dengan Metode Ekspository Berbantuan Media Garis Bilangan.” Didaktikum 17(2): 1–6. http://i-rpp.com/index.php/didaktikum/article/view/496.
Faznur, Lutfi Syauki, Khaerunnisa, Lutfi, dan Rohim, Abdul. 2020. “Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Bilangan Bulat Dalam Pembelajaran Daring.” Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ: 1–7. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/8812/5164.
Khoerunnisa, Putri, dan Aqwal, Syifa Masyhuril. 2020. “Analisis Model-Model Pembelajaran.” Fondatia 4(1): 1–27.
Meutia, Okta. 2017. “Meningkatkan Kemampuan Berhitung Penjumlahan Bilangan Bulat Menggunakan Media Mistar Hitung Pada Siswa Kelas Kelas IV SD Negeri 148 / IV.” Skripsi Universitas Jambi: 1–11. https://repository.unja.ac.id/2132/.
Nifa, Maulidia. 2023. “Penggunaan Media Garis Bilangan Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghitung Bilangan Bulat Pada Siswa Kelas Vi Di Sdn Samatan.” TAKSONOMI: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 3(1): 72–78.
Nurfebrianti, Indah Putri, Ermawati, Diana, dan Setiawan, Deka. 2022. “Analisis Sikap Kedisiplinan Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.” 5(September): 3353–57.
Prasetya, Fazrul, dan Fahrozy, Nur. 2023. “Keterkaitan Membaca Pemahaman Dan Memahami Soal Cerita Matematika Di Sekolah Dasar.” 6(2): 430–41.
Sidik, Geri Syahril, dan Wakih, Agus Ahmad. 2019. “Pada Operasi Hitung Bilangan Bulat.” Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitan dan Pendidikan dan Pembelajaran 4(1): 461–70.
Susanti, Yuliana. 2020. “Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa.” EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains 2(3): 435–48. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi.
Syarifah, Mufarrahatus, Suryadi, Didi, dan Prabawanto, Sufyani. 2023. “Attadib : Journal of Elementary Education Web Jurnal : Https://Www.Jurnalfai-Uikabogor.Org/Index.Php/Attadib Attadib : Journal of Elementary Education Web Jurnal : Https://Www.Jurnalfai-Uikabogor.Org/Index.Php/Attadib.” 7(1).
Tyas, Retnaning. 2017. “Kesulitan Penerapan Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika.” Tecnoscienza 2(1): 43–52.
Ulum, Muhammad Bahrul. 2023. “Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Berbasis Media Youtube Pada Materi Operasi Bilangan Bulat.” : 1–99.
Wulandari, Amelia Putri, Salsabila, Annisa Anastasia, Cahyani, Karina, Nurazizah, Tsani Shofiah, dan Ulfiah, Zakiah. 2023. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar.” Journal on Education 5(2): 3928–36.
Yandhari, Indhira Asih Vivi, Alamsyah, Trian Pamungkas, dan Halimatusadiah, Dede. 2019. “Penerapan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV.” Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif 10(2): 146–52.
Published
2025-03-23
How to Cite
Fatmasari, D., Azzahra, W., & Ermawati, D. (2025). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Magibinpon. JURNAL LENTERA : Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 24(1), 23-35. https://doi.org/10.29138/lentera.v24i1.1213
Section
Articles