Manajemen Pengembangan Penilaian Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Di SMA 1 Rancaekek Bandung
Abstract
Character education is a crucial component of the Merdeka Belajar Curriculum to develop a generation with integrity and competitiveness. This study aims to develop the management of character education assessment at SMA 1 Rancaekek through a holistic approach oriented toward the Pancasila Student Profile. The position of this research lies in aligning character education assessment with the principles of the Merdeka Curriculum. The method used is qualitative-descriptive, with data collection procedures including observation, interviews, and document analysis. The core findings indicate that character education assessment management involves integrated planning, implementation based on authentic assessment, and evaluation through collaboration between teachers, students, and parents. The results conclude that an effective character education assessment system can improve the quality of learning and strengthen students' character, offering recommendations for other schools to optimally implement the Merdeka Curriculum.
References
Diasti, K. (2021). Faktor-Faktor Pendukung dan Penghambat Belajar Dalam Jaringan (DARING). Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 1(2), 151-162.
Hasyim, M. (2015). Konsep Pendidikan Karakter Perspektif Umar Baradja dan Relevansinya dengan Pendidikan Nasional. Cendekia: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 151-169.
Jannah, M. (2021). Manajemen sumber daya manusia.
Muslich, M. (2022). Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.
Mustoip, S. (2023). Analisis penilaian perkembangan dan pendidikan karakter di kurikulum merdeka sekolah dasar. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 1(3), 144-151.
Ningrum, S., Nurfiani, F., & Ruslan, A. (2024). Filsafat Pendidikan Progresivisme dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(6), 408-418.
Salirawati, D. (2021). Identifikasi problematika evaluasi pendidikan karakter di sekolah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(1), 17-27.
Sarnoto, A. Z. (2024). Model pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928-15939.
Setiyo, A. (2022). Penerapan pembelajaran diferensiasi kolaboratif dengan melibatkan orang tua dan masyarakat untuk mewujudkan student's well-being di masa pandemi. Bioma: Jurnal Ilmiah Biologi, 11(1), 61-78.
Virdi, S., Khotimah, H., & Dewi, K. (2023). Sosiologi Pendidikan Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(1), 162-177.
Yusrianum, Y., & Nurmawati, N. (2022). Analisis Penilaian Karakter Berbasis Asesmen Kompetensi Madrasah Indonesia (AKMI). Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(4), 329-338.